Rozhovor: Vlaďka Závrská, úspěšná start-upistka na Týdni start-upů v New Yorku

Rozhovor: Honza Chmelík, ředitel zahraničního zastoupení CzechInvestu
23.6.2017
Rozhovor: Tomáš Šalamon, spoluzakladatel start-upu Incomaker
11.7.2017

Týden českých start-upů v New Yorku probíhal v půlce května a my vám z něho přinesli detailní report od našich organizátorů. Slíbili jsme vám, že uděláme se všemi českými start-upy osobité rozhovory o jejich pocitech, dojmech a úspěších, které za celý týden v New Yorku zažily. Pozor, celý týden ale nebyl pouze o účasti na této konferenci, probíhal další doprovodný program organizovaný skupinou VentureOut a Generálním konzulátem České republiky v New Yorku, který byl podpořen programem PROPED.

Nyní se nám podařilo odchytit naše start-upy po jejich návratu z Ameriky, kde většina z nich zůstávala po akci a absolvovala řadu schůzek a obchodních meetingů.

Jako první vám přinášíme rozhovor s Vlaďkou Závrskou z projektu viaGoood, která se díky programu CzechDemo agentury CzechInvest mohla prezentovat na světoznámém TechCrunch Disrupt v New Yorku.

 

O1: Vlaďko, povězte, jak moc bylo pro vás složité přihlásit se do projektu CzechDemo, díky kterému se můžete zúčastnit vybraných mezinárodních start-upových akcí s přispěním na finanční náklady až do výše 100 %? Ptám se, protože vím, že spousta českých start-upů se může bát administrace spojené s dotacemi z EU fondů.

Přihlásit se do projektu bylo jednoduché, nezabralo to příliš času, ani úsilí. Náš tým necítil výraznou administrativní zátěž spojenou s účastí v projektu. Navíc teď už po zkušenosti víme, že program v New Yorku byl připravený skvěle. Už týden workshopů před odletem do New Yorku dával znát, že se bude jednat o velmi profesionalizovanou akci, která má české startupy připravit na co nejlepší prezentaci za oceánem. Já osobně jsem oceňovala workshopy, ve kterých jsme se zaměřili na specifika businessu v USA, a pak také  doprovodný program organizovaný VentureOut přímo na místě v New Yorku.

 

O2: Jaké máte dojmy z vašich osobních schůzek v NY? Cítila jste opravdový zájem?

Měli jsme radost, že o náš projekt byl velký zájem a že jsme měli možnost předjednat budoucí spolupráci s některými strategickými partnery. Schůzky byly zhuštěné do jednoho týdne, a tak jsme mohli vytěžit obrovské množství informací a potenciální spolupráci během extrémně krátkého období. Navíc se na konferenci sjeli investoři z různých částí USA, což je ideální.

 

O3: Jednou z vašich aktivit je i sociální projekt Be one of 50,000 good people fundraising viaGoood a i díky němu je o vás článek v příloze Forbes magazínu. Myslíte, že právě sociální projekty jsou atraktivní pro americký trh?

Americký trh je pro sociální projekty příhodný, protože součástí tamní kultury je pocit vysoké míry zodpovědnosti za své sociální okolí. Dávat patří k běžné součásti života Američana. Náš projekt je na americký trh zaměřený také vzhledem k vysoké technologické vyspělosti tamní populace. Vytváříme platformu viaGoood, prostřednictvím které můžete darovat na účely, které považujete osobně za důležité (jako jsou například výsadba lesů, péče o zatoulané psy v útulcích, záchrana posledních nosorožců nebo finanční podpora nemocných, kteří si nemohou dovolit nákladnou léčbu), a to jednoduše, rychle a v online prostředí. Navíc s přidanou hodnotou personalizovaného online obsahu který vám bude zpříjemňovat den. To je budoucnost darování. Trend, kterým se podle nás bude orientovat nejen americký trh v příštích letech.

Abychom zůstali co nejvíc nezávislí a drželi myšlenku viaGoood co nevěrněji našim představám, chceme, aby u zakládajícího procesu byli lidé z veřejnosti, kteří mají zájem aktivně se podílet na inovativním způsobu, jakým zlepšovat svět.  Nejjednodušší způsob, jak to mohou udělat, je stát se naším zakládajícím členem v crowdfundingové kampani 50000goodpeople.com.

Členským jednorázovým poplatkem 19 dolarů podpoří vývoj platformy viaGoood a budou mít exkluzivní přístup k informacím ohledně vývoje projektu, ale také online obsahu, který jim bude zlepšovat den. To, o co se snažíme, je vytvořit online komunitu lidí, která chce dělat dobro, cítit se dobře a aktivně přispívat k proměně svého života a života ostatních k lepšímu.

 

O4: Týden je dlouhý a absolvovali jste spousty schůzek a jednání. Co osobně pro vás bylo kruciální?

Jako klíčový se ukázal program neformálních setkání, který sestavil newyorský tým Venture Out. Networking, který nám dokázali zprostředkovat v tak zhuštěném čase a na jednom místě, byl doslova k “nezaplacení”. Zajímavostí pak také pro nás bylo v přímém přenosu pozorovat, jak fungují americké týmy, jakým tempem a stylem zvládají každodenní výzvy. Účast pak na konferenci Tech Crunch měla svou speciální hodnotu zejména díky možnosti osobně potkat investory a probrat s nimi poměrně podrobně náš záměr. Teď své síly soustředíme na crowdfundingovou kampaň a těšíme se v září na Tech Crunch do San Francisca!

 

 Držíme palce, ať se daří a neztrácíte optimismus!

 

Zdroj: www.czechstartups.org